Koronavirüs dalgasının hızla yayılım sürdürdüğü bu dönemde araç sahiplerinin araç bakımlarını ihmal ettiği ve uzun süreli park haline bıraktığına şahit olmaktayız.

Son zamanların en popüler ulaşım yöntemlerinden biri olan araç kiralama hizmetleri, son 6 aydır müşterilerin şahsi işleri ve yolculuklarında en çok tercih edilmesi de kişisel araçların daha az kullanılmasına sebep olmaktadır.

Araç kullanımının ihmal edildiği bu sebeplerden dolayı, acil herhangi bir durumda bir araca ihtiyaç duyulması sonucunda istenildiği performansı veremeyen araçların temel sebeplerinden biri de bakımsızlığı ve kullanım ömrünün sona ermesinden kaynaklıdır. Bu temel sebepleri kategorisel olarak ele alacak olursak;

•    Akü Boşalması

•    Teknik Aksamların Tozlanması

•    Lastiklerde Basınç ve Kalite Kaybı

•    Araç İçi Rutubet ve İstenmeyen Koku Oluşumu

•    Haşerelerin Uygun Nem Ortamının Oluşumu

•    Süspansiyon Sistemi Arızaları

•    Fren Sistemi ve Şanzıman Problemleri

•    Motor Yağının Kuruması ve Mumlaşması

•    Dış Yüzeyde Deformasyonlar ve Solmalar

Uzun süreli kullanılmayan araçlar bu saydığımız maddelerden kaynaklı arızalara ve ciddi hasarlara yol açabilmektedir. Bu tür araçlar için alınabilecek çeşitli önlem ve durumlar mevcuttur.

Aracın Yerle Teması Kesilmeli ve Alt Takımları Kontrol Edilmeli

Söz konusu ilgili araç lastik kontrolleri ve aks kontrolleri için lastik altlarına takoz konularak yer ile teması kesilerek, Lastik Omurgası ve Jant Kapakları kontrol edilmelidir. Eğer takoz kullanamıyorsanız 5-6 günde bir aracın konumunu (bulunduğu yer) değiştirebilirsiniz.

Akü Başlıkları Çıkartılmalı, Elektriksel Bağlantıları Kesilmeli

Eskiyen aküler sökülmeli, elektriksel bağlantıları kontrol edilip, yıpranmış veya tozlanmış kablolar varsa akü bağlantı uçları ile birlikte incelenmeli gerekirse yenisi ile değiştirilmelidir. Araç park halinden ortalama 15 gün sonra akü boşalımı ve deşarj durumu meydana gelir. Akünüzün zaman içerisinde bitmesi ve marş motoruna giden gücün tükenmesi söz konusu olacağı için aracınız sağlıklı çalışmayacaktır. Bu durumun önüne geçebilmek için;

•    İmkan varsa aracınızı serin ve kuru bir ortamda en geç haftada bir olması kaydı ile, yaklaşık 10-15 dk kadar çalışır pozisyonda tutmanız gerekiyor.

•    Akü başlıkları çıkartılmalı ve akü-araç bağlantısı kesilmelidir.

El Freni Çekilmemiş Pozisyonda Bırakılmalı

El freni çekili pozisyonda bırakılmamalı, bunun sebebi ise eski formunu ve işlevini kaybetmesi sonucunda fren sisteminde bazı arızalara sebep olabilmesidir. Örneğin; fren teli üzerinde meydana gelen herhangi bir paslanmanın üzerine etki eden spiralle yapışması ve fren diskleri üzerinde zaman içerisinde çeşitli çizik ve aşınmalara sebep olacaktır. Bu durum da ön takımda ses şikayetlerini beraberinde getirerek, fren disk ve balataların ömrünü azaltacağı için yol tutuşları ve frenleme oldukça zorlaşacaktır. Aracın içerisinde oluşacak nem ve oksitlenmeler de zaman içerisinde fren sisteminde performasal kayıplara sebep olabilir. Bu da güvenli sürüşte ciddi anlamda tehlike oluşturmaktadır. Bu durumun önüne geçilebilmesi için, el frenini çekili bırakmamak gerekiyor.

Araç Açıkta Bırakılmamalı, Güneş İle Teması Kesilmeli

Araçların uzun süreli bırakılması durumunda bir diğer problem açıkta durmasıdır. Bu da beraberinde hem dış yüzeyinde hem de canlılığı noktasında da çeşitli olumsuzluklar ile karşı karşıya kalınabilmektedir. Bahar ayının gelmesi, havaların ısınmaya başlamasından dolayı araçta dış yüzeyde deformasyona, solgun lekelerin artmasına ve yıpranmalara neden olabilmektedir.

Konsol ve Cam Lastikleri Kontrol Edilmeli, Yıpranan Yenisi İle Değiştirilmeli

Kuru ve güneş altında park halinde uzun süreli duran bir aracınız varsa, konsol ve cam lastiğinde gevşeme buna bağlı olarak da çatlamalar meydana gelebilir. Bu problemin önüne geçebilmek için aracınızı kapalı bir ortamda muhafaza edilmesi ve yıpranmış cam lastikleri varsa değiştirilmesi gerekir. Aracınızın konsolu için de deri koruyucu sprey veya gliserin uygulanması konsol yüzeyindeki canlılığı için daha faydalıdır.

Araç İçi Koku ve Rutubet Oluşumuna Engel Olunmalı

Karantina sürecinin en çok araç sahiplerini düşündürdüğü bir süreç içindeyiz. Özel Araçlar ile trafiğe çıkılmaması, bakım ve temizlik için oto servislerinde randevu alınmaması vs. durumları sebebiyle şahsi araçların garajlarda veya park alanlarında uzun süre bekletildiğine tanıklık ediyoruz. Özellikle döşeme ve bagajlarda yüzeysel deformasyonlar ve nemlenmeye bağlı olarak yıpranmalar söz konusu olabilirken, bu durumda yapılması gereken bazı önlemler mevcuttur. Araçta eşya, mobilya vs. varsa bunların kuru olmasına ve dağınık olmamasına dikkat edilmeli, hava almayacak şekilde eşyalar istiflenmelidir. Aralıklarla aracın kapı ve otomatik camları kısa süreli açık bırakılarak, havalandırmanın sık sık tekrarlanması gerekir.

Araç Sıvıları Kontrol Edilmeli, Eskileri Yenisi İle Değiştirilmeli

Uzun süreli çalışmayan durumda olan araçlarda ilk bakılması gereken yerlerden biri olan araç sıvılarıdır. Bunun sebebi de bu sıvıların eksik olması durumunda araç kullanımı sakıncalıdır. Özellikle, motor yağı ve soğutma sıvıları olmadan araç kesinlikle çalıştırılmamalıdır.
İlgili söz konusu aracın kış sezonunda çalışmama durumu söz konusu ise yağ ve filtre değişimi gerekmektedir. Bununla birlikte yakıt deposunun da kontrolü yapılarak temizlenmeli, temiz yakıt kullanılmalıdır.