Gelişim içerisinde olan teknolojik olanakların ülkemizde etkileri gün geçtikçe arttığı bu zamanlarda Petrol başta olmak üzere yoğun olarak tüketilen fosil yakıtların yerini düşük maliyetli ve çevre dostu kaynaklı elektriksel dönüşümlü (alternatif) enerji kaynakları yer almaya başlamıştır.

            Karbon salınımının artması, artış gösteren Benzin ve LPG fiyatları, hava kirlilikleri, bunun beraberinde Ozon tabakasının zarar görmesi nedeniyle farklı enerji kaynakları arayışı içerisinde olduğumuz zamanın içerisindeyiz. Bu yüzden elektrikli motorların otomotiv sektöründe yavaş yavaş yer aldığını görmekteyiz.

            Hibritli motorlu araçlar sayesinde çevreye salınan karbon miktarının azaldığı ve enerji sarfiyatının minimum seviyelere indiği gözlemlenmektedir. Bu sayede hibrit araçlara olan ilginin arttığını söyleyebiliriz.

            Hibrit Motor Teknolojisi, temellerini 1902 yılında Ferdinand Porsche tarafından elektrik + benzin yakıt karışımı araç tasarımı ile atmıştır. Bu tür otomobillerin benzin + elektrik karışımı döngüsü, benzin ile çalışan motor durduğunda, gücünü alan elektrikli motorlar devreye girerek çalışması söz konusudur. Hibrit araçlarda bazen iki motor da aynı anda çalışırken bazen de motorlardan biri devre dışı kalır. Bunun sebebi gereksiz yakıt tüketimini engellemek ve hibrit bataryalarını şarj etmektir.

 

            Benzin+Hibrit Dönüşümü Nasıl Gerçekleşir?

 

            Benzinli motor ve elektrikli hibrit motoru bulunduran araçlar için geçerli olan işlemleri kapsamaktadır. Öncelikli amaç yakıt tasarrufu olan bu dönüşüme giren araç motor teknolojileri aynı zamanda yakıtta çevre dostu olmayı amaçlayan sistemin temelini oluşturur.

Hibrit+Benzin katkılı bu tip araçlar, aşağıdaki parçalardan oluşmaktadır:

MOTOR

Standart bir araçta bulunan motorlara benzer, fakat ilave olarak hibrit motorları da mevcuttur. Bu tip motorlar elektriksel olduğundan boyut olarak küçüktür. Bu motor Emisyonu azaltmak ve verimli yakıt dönüşümü için gelişmiş teknolojik altyapıya sahiptir.

YAKIT TANKI

Hibrit araçlardaki yakıt tankı, benzin için depolama birimidir. Bunun nedeni, benzinlerin akülere göre daha yüksek yoğunluğa sahip olması denilebilir.

ELEKTRİK MOTORU

Gelişmiş ve karmaşık bir yapıya sahip olsa da motorun dinamo görevi görmesini sağlar. Aracın hareket ve ivmelenme esnasında gerekli enerjiyi aküden alır. Yavaşlama esnasında ise gereken enerjiyi tekrar aküye depo eder.

AKÜ

Elektrik motoru için enerji depolamaya yaran birim olup benzinli motora güç akışı sağlar. Hibrit araçlardaki elektrik motoruna enerji sağlar aynı zamanda bu enerjiyi tekrar yerine koyabilen bir düzeneğe sahiptir.

TRANSMİSYON

Normal bir araçtaki sistemle aynıdır. Yalnızca 2 farklı kaynaktan sağlanmaktadır. (Elektrik Motoru ve Benzinli Motor)

Performans Bazında Hibrit Araçların Önemi

Normal bir araçta tek bir kaynaktan güç aktarımı sağlanırken, hibrit araçlarda hem elektrik motorundan hem de benzinli motor üzerinden iki farklı kaynaktan güç iletimi sağlanır.

            Araçların, hızlı bir kalkış için gereken gücü temin edebilecek büyük bir motora ihtiyaç duyması gerekmektedir. Daha küçük bir motorda parçalar hafif ve küçük olduğundan silindir sayısı oldukça azdır. Buna bağlı olarak motorun çalışması da oldukça zordur. Yükleme işlemi ile motor çalıştırılır.

            Büyük bir motor, küçük bir motora göre daha ağırdır. Bu yüzden araç hızlanırken veya yokuş tırmanırken daha fazla güce ihtiyaç duyar. Hacimsel oranda büyük her motor, daha fazla güç sağlayacağından hibrit araçlarda kalkış desteğini sağlamakta önemli bir rol oynar.

            Büyük motorlarda daha fazla güç olduğundan bahsetmiştik. Bunun temel sebeplerinden biri, içerisinde bulunduğu silindir sayısıdır. Hacimsel olarak motorlar ne kadar büyük olursa, o kadar fazla silindir bununla beraber motorun diğer parçalar üzerine aktarılan gücü de fazla olacaktır. Hibrit araçlarda yokuş tırmanabiliyorsanız, bilin ki benzinli pistonlar ve silindirlerden oluşan motor etkisi var. Bu yüzden hibritli araçlarda 2 farklı motor yapısı bulunmaktadır.

Avantajları

 

Çevre dostudur.

Ekonomik ve Küresel anlamda popülerdir.

Fosil Yakıt Eğilimi en aza indirgenen araçlardır.

Rejeneratif (Yenilenen) Fren Sistemine sahiptir.

Hafif Malzemelerden üretilir.

Piyasa değeri yüksektir.

 

Dezavantajları

 

Şehir içi kullanıma uygun olsa da, şehirlerarası kullanımda istenilen verimli sürüş yakalanması oldukça zordur.

Fiyatları oldukça yüksektir.

Bakım masrafları teknolojik işlemler sebebi ile yüksektir.

Kaza anında depo edilen elektrik sebebi ile ölümcül kazalar ve sonrasında hasarlar ortaya çıkabilir.